Sunday, June 25, 2017

RECENZE: Nářek- Lest vílí královny (Maggie Stiefvater)

Krásný večer!

Dnes tu pro Vás mám první recenzi na tomto blogu! Je ale zároveň starší, jelikož je k dispozici i na mém druhém blogu, protože jsem jí napsala zhruba před rokem. Dala jsem ji sem a trochu upravila z toho důvodu, že čtu druhý díl, tak abyste se orientovali, až ho zrecenzuji 😊

Dnes jsem si pro vás tedy připravila recenzi na knihu Nářek ze série Vílí říše. Četla jsem ji v březnu minulého roku, a až teď se mi povedlo sehnat druhý díl. Autorkou této skvělé knihy z oblasti young adults fantasy (jak jinak) je poměrně mladá americká spisovatelka Maggie Stiefvater. Toto byla její první kniha, kterou jsem četla, ale doma mám i její další série, takže rozhodně ne poslední. Příběh se jí strašně moc povedl a během jeho čtení se Maggie stala velmi horkou kandidátkou na jednu z mých nejoblíbenějších autorek (no a to se potvrdilo po přečtení její skvělé vlkodlačí série Vlci z Mercy Falls, kterou mám také celou v knihovně). Takže nyní po roce, co jsem tuto recenzi původně napsala, už mohu říci, že Maggie Stiefvater je opravdu jednou z mých nejoblíbenějších spisovatelek.

Anotace knihy
Pro šestnáctiletou Deirdre Monaghanovou jsou v životě důležité jen dvě věci: její harfa a nejlepší kamarád James. Pak se ale zúčastní zcela obyčejné hudební soutěže, jakých absolvovala už desítky, a náhle se kolem ní začnou dít zvláštní věci. Začne si jí všímat krásný a talentovaný muzikant, všude nachází příliš mnoho čtyřlístků a okolo ní se objevují záhadní krásní cizinci, které často nikdo kromě ní ani nevidí. Zdá se, že bytosti, které dosud znala jen z pohádek, jsou skutečné a ona má s nimi něco společného. Navíc se zdá, že umí věci, jaké normální člověk nedokáže... Jenže ne všechny pohádky mají šťastný konec. Zdá se, že Deirdre bude muset o svou hudbu, své blízké i svou novou, nečekanou lásku z jiného světa svést velice nerovný boj se silami, jimž jsou lidské city zcela lhostejné. Otázkou není, zda něco ztratí, ale zda toho neztratí až příliš.

Na tuhle knihu jsem vlastně narazila náhodou. Objednávala jsem vloni o Vánocích dárky z e-shopu www.megaknihy.cz a potřebovala jsem ještě stovku, abych měla poštovné zdarma. Jak jsem to tam tak projížděla, tahle knížka mě zaujala a navíc byla ve slevě asi jen za 103kč, takže ideální. Zaujala mě asi hlavně svým tématem (odvozeno z podnázvu Lest vílí královny). Přečetla jsou už spoustu fantasy knih s různými tématy, ale na knihu z říše víl jsem ještě nikdy nenarazila. A rozhodně nelituji, že jsem si ji koupila, protože je vážně skvělá.
Ze začátku je to jen takové tajemné a docela oddechové čtení, jak se pročítáte stránkami, kde Deirdre všude nachází čtyřlístky a zajímá se o ní ten zvláštní Luke. Jeho postava je napínavá a tajemná (skoro třičtvrtě knihy) a autorka podle mě až moc dlouho zamlčovala, co je tedy vlastně zač. Chvílemi jsem si vážně myslela, že patří mezi ty víly, že je jedním z nich (které jsou tady mimochodem překvapivě zlé). O vílách totiž ví všechno a jednou to dokonce vypadá, že je nesmrtelný, jelikož ho pozná i Deirdřina babička. Často už jsem byla netrpělivá stejně jako Deirdre, kdy už se konečně dozvíme, co je pravda a co není. Chvilku je pro ni totiž Luke úžasný a chvilku zas nebezpečný a špatný. A pořád nevíte, nejste si jistí, kam ho tedy vlastně zařadit. Takové napětí prostě miluju- knížky, které mě pořád dokola nutí pochybovat až do úplného konce. A když nám bylo konečně odhaleno, kdo Luke ve skutečnosti je, očekávala jsem romantický happyend, jak už to v těchto YA knihách většinou bývá.
POZOR SPOILER!
A ejhle! Happyend se nekonal a dost mě to mrzelo. Z pohledu jejich vzájemné lásky to není šťastný konec (jelikož spolu nemohou být), ale z pohledu záchrany života a přežití zase ano, takže je to dost složitý a rozporuplný konec, ze kterého jsem měla opravdu smíšené pocity. Nevěděla jsem, jestli to tedy mám celkově považovat za dobrý konec knihy (což asi ano), ale prostě mi to vadilo, nemůžu si pomoct. Strašně se těším na druhý díl, takže se do něj dnes večer pustím a snad bude recenze brzy.

Kapitoly v této knize jsou velmi dobře napsány a uspořádány, prostě vás to nutí číst dál a dál.

Je to opravdu čtivá a napínavá kniha s velmi neobvyklým a zajímavým námětem. Byly tam i scény, které mi připadaly opravdu strašidelné, takové temné- třeba když se Deirdre vzbudí uprostřed noci a vidí v rohu pokoje stín, je tam dlouho a pozoruje ji a najednou zmizí (to jsem pak myslela, že snad neusnu). Nebo vídá koutkem oka rozmazaný pohyb za oknem a co teprve ta scéna, když s Lukem běží v noci na hřbitov pronásledováni vílími stíny (asi druhá nejstrašidelnější scéna) nebo když ji zažene do kouta lovec, který po ní jde? Je to vážně skvělé čtení, které jsem si moc užila, i když už nejsem náctiletá 😉.

Informace
Originální název: Lament
Série: Vílí říše